Mobilityforum.nl

De evolutie van de telefoonhoes – van leer tot hout en van plastic tot marmer

Sinds de mobiele telefoon er is zijn er al telefoonhoesjes te koop. Maar waarvoor eigenlijk? Waarom heb je perse een hoesje nodig en wat zegt een hoesje over jou zelf?

De telefoons van tegenwoordig zijn bijna allemaal gemaakt om een flinke val te overleven. Maar de meesten van ons wachten de uitkomst van een live experiment met dat duur betaalde hightech kleinood liever niet af. En dat is begrijpelijk als je bedenkt dat we 221 keer per dag op onze smartphone kijken. Dat zijn 221 potentiële val partijen per dag. En dat is nog maar de gemiddelde gebruiker. Dus…doen we er een hoes om heen. Potentieel gevaar afgewend. Een flink dikke rubber bescherming. Of liever toch maar dat ultradunne hoesje van 0,6 mm dik. De markt voor telefoonhoesjes heeft inmiddels zulke astronomische vormen aangenomen dat er voor ieder telefoonmodel wel honderden en voor sommige modellen zelfs tienduizenden soorten te koop zijn.

Neem alleen al het aanbod van duizenden telefoonhoesjes voor de Apple iPhone modellen. Nemen we een flip case, een flap case, een book case, een back cover, een bumper, een case met een standaard een case met raampje aan de voorkant en ga zo maar door. Moet het leer zijn, of kunststof, of aluminium of ja zelfs hout of marmer. Moet er een accu in geïntegreerd zitten. Of misschien een ingebouwde groothoeklens. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Het gaat eigenlijk al helemaal niet meer alleen om de bescherming van onze telefoon. Met telefoonhoesjes geven we een apparaat dat honderd duizenden mensen ook hebben en dat zo’n groot onderdeel van ons leven is geworden, een persoonlijk tintje mee. Net als onze kleding, onze sieraden of de auto waar we in rijden, willen we dat ons telefoonhoesje echt bij ons past. En dus is er inmiddels keus op keus op keus.

Zelf ga ik gewoon voor lekker functioneel. Een telefoonhoesje waar mijn pasjes in passen. Zwart leer. Niets bijzonders. Of…zegt dat misschien toch ook iets over mij?

(2)